Tuesday, August 25, 2009

RAMADHAN dan AIR TEBU

Bila Ramadhan tak kena air tebu memang tak sah...

Bila tiba Ramadhan aku akan teringat air tebu, dan air tebu lah paling feveret masa berbuka puasa, masa tulis artikel ni pun dah meleleh air liur ...

Bulan puasa je aku akan teringat 2 kesah masa tu aku dalam lingkungan sekolah rendah, kecik dan sentiasa comel..haha

satu pasal air tebu satu lagi pasal rambutan, kali ni aku cerita pasal air tebu..

Aku jarang berbuka di masjid, sebab lebih suka berbuka di rumah, semua benda ada, sampai perut dah tak leh nak telan lah..esoknya kawan kawan aku ajak berbuka di masjid..

awal lagi kami sampai di perkarangan masjid dengan berjalan kaki sambil bawa obor yang diperbuat daripada buluh. Zaman tu lampu jalan takde lagi, jalan raya pun belum berturap..

azan maghrib berkumandang, tandanya dah boleh berbuka...aku dan kawan kawan apa lagi terus ke dewan makan di belakang masjid, tok imam dan jemaah lain akan minum dan menunaikan solat maghrib, kami anak - anak ni apa lagi bantai makan lah...

Tetiba aku terpandang satu jar besar air tebu dengan ketulan ais batu, wow..aku pun apa lagi terus tuangkan dalam cawan aku..dekat berapa cawan aku teguk...

habis je selepas solat maghrib tok imam dan jemaah lain pun nak berbuka lah..baru aku sedar yang air tebu tu, tok imam yang punya..dah separuh dah tok..maaf je lah...muka dia agak frust...

moral bertanya dulu siapa yang punya air tebu tu...hehe

4 comments:

Anonymous said...

air tebu air tebu jugak....bile nk buka sama merangkap belanja aku berbuka hikhikhik

nerve said...

hehe ada free leh la buka sama bro...hehe

Mermaid Ungu said...

kalau dh air tebu nama nya..tetibe tekak rase dahaga.mmg xsempat tanyer saper punyer.rembat ajer ler..haha

nerve said...

haha ayunda air tebu memang besh

Baca, Fikir, Komen

Related Posts with Thumbnails